Kuinka olla rohkea ja erilainen erottuaksesi markkinoilla

Lukuaika: 3 min


Maailmassa, jossa toimialat ovat täynnä samanlaisia ​​tuotteita, palveluita ja brändejä, jotka toistavat samoja viestejä, huomion avain ei ole vain äänekkyys – kyse on kiistattomasta erilaisuudesta. Rohkeus ei ole holtittomuutta; se on laskelmoituja riskejä, strategista asemointia ja halukkuutta haastaa normeja, joita kaikki muut noudattavat sokeasti.

Erilaiseksi tuleminen alkaa siitä, että ymmärrät, miltä ” normaali ” näyttää markkinoillasi, ja valitset sitten tietoisesti polun, joka häiritsee odotuksia.

Jos kaikki kilpailijat pelaavat varman päälle neutraalilla brändäyksellä, perinteisellä viestinnällä ja unohdettavilla kokemuksilla, sinun kannattaa toimia vastavirtaan. Mutta tämän tekeminen tehokkaasti vaatii selkeyttä. Sinun on tiedettävä, mikä tekee brändistäsi ainutlaatuisen – ei vain ominaisuuksien, vaan myös sen suhteen, miltä se saa ihmiset tuntemaan, millaisen kokemuksen se tarjoaa ja millaisen tarinan se kertoo.

Mieti toimialaasi hallitsevia brändejä. Useimmat niistä eivät päässeet sinne olemalla hieman parempi versio jostakusta toisesta. Ne loivat oman kategoriansa. Ne tekivät kilpailijoistaan ​​merkityksettömiä määrittelemällä uuden tavan olla vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa. Tämä rohkeuden taso tulee rohkeudesta sitoutua omaan identiteettiin, vaikka se merkitsisikin joidenkin ihmisten vieraannuttamista. Itse asiassa vieraannuttaminen voi olla hyvä asia – koska jos yrität vedota kaikkiin, et lopulta innostu kenestäkään.

Markkinoilla erottuminen vaatii myös erehtymättömän äänen .

Yleinen, yritysmaailman sävy katoaa hälyn sekaan, kun taas terävä, mielipiteitään kantava ja inhimillinen brändi herättää uteliaisuutta ja rakentaa seuraajakunnan. Se on ero taustahälyn ja puhuttavan brändin välillä.

Toinen tapa varmistaa, että sinut huomataan, on suunnitella kokemuksia, joita on mahdotonta sivuuttaa. Olipa kyse sitten tuoteinnovaatioista, silmiinpistävästä visuaalisesta identiteetistä tai radikaalisti erilaisesta asiakaspalvelusta, avainasemassa on luoda jotain, josta ihmiset tuntevat pakkoa puhua. Viraalisuus ei ole vain markkinointikikka – se on seurausta siitä, että teet jotain jakamisen arvoista.

On myös tärkeää ymmärtää, että rohkeus tarkoittaa epämukavuuden hyväksymistä . Jos et aiheuta ihmisille hieman epämukavaa oloa – olipa kyse sitten epätavanomaisesta liiketoimintamallista, odottamattomasta markkinointikampanjasta tai mullistavasta uudesta lähestymistavasta – et luultavasti painosta tarpeeksi. Historian suurimmat ideat eivät olleet varmoja vetoja. Niitä pidettiin hulluina, riskialttiina ja epärealistisina – kunnes ne muuttivat kaiken.

Mutta pelkkä rohkeus ei riitä. Tarvitaan myös johdonmukaisuutta. On helppo käynnistää rohkea kampanja tai esitellä uraauurtava tuote, mutta jos energiaa ei jatketa, vaikutus hiipuu. Brändit, jotka todella luovat ainutlaatuisen tilan markkinoilla, tekevät sen vahvistamalla erottautumiskykyään jokaisessa kosketuspisteessä, jokaisessa vuorovaikutuksessa, yhä uudelleen ja uudelleen.

Jotta sinut huomataan, sinun täytyy tehdä enemmän kuin vain olla olemassa – sinun täytyy provosoida, inspiroida ja määritellä odotukset uudelleen . Markkinat palkitsevat ne, jotka uskaltavat olla erilaisia. Kysymys kuuluu, teetkö niin?